Elvis skapare under skalet

Den svenska serien om sköldpaddan Elvis av Tony Cronstam kommer nästa år till Uti vår hage.
I denna öppenhjärtiga intervju berättar han om när han tjänade sina första kronor som tecknare, om sin familj, sina förebilder och mycket mer.

Kan du berätta lite om dig själv?
Jag är född 1969 i Småland, Växjö, och gift med Maria sedan 1990. Min familj består förutom av Maria också av katten Sonny. Vi bor i Malmö där jag även undervisar på serieskolan. Förutom att teckna Bamse tecknar jag även serien Elvis som går i bla Metro sedan sommaren 2000.

Hur har du lärt dig teckna så bra?
Jag har tecknat sedan jag var liten. Är självlärd och har lärt mig genom att studera andra och teckna mycket.

Hur gammal var du då du började rita/teckna?
Jag började rita så fort jag kunde hålla i en penna. Jag ritade min första serie när jag var fem år och sålde min första teckning för en krona till en kasskamrat när jag gick i första klass. Sedan vann jag en skoltävling och fick teckna omslaget till ett skolinformationshäfte. Därefter deltog jag i en tävling om framtidsvisioner. Arvodet var 50 kr så jag jobbade mig upp. Det kändes som att jag var på toppen 🙂

Hur kommer det sig att du blev illustratör/tecknare?
När jag var 18 år övertalade min lillebror Eric mig att skicka in arbetsprover till hans favorit rollspelsföretag Target Games i Stockholm. Jag började frilansa åt dem men blev sedan erbjuden jobb som orginalare/ illustratör. Jag ritade barbarer, demoner och monster och jobbade i mörkrum. Det var en kul och lärorik erfarenhet. 1990 frågade jag min kompis Pidde Andersson om inte han visste någon som behövde en tecknare. Han tipsade om att Hemmets Journal precis tagit över Bamseproduktionen på uppdrag från Bamseförlaget i Viken. Jag skickade in riktigt dåliga arbetsprover men Bosse Michanek och Jan Magnusson hade sett andra grejor jag hade gjort (i Svenska serier) och tyckte att jag var ung och lovande för min ålder. Jag fick höra senare att Jan hade sagt att han trodde att jag skulle kunna bli “en hyfsad Bamsetecknare”. Jag bestämde mig för att bli bättre än hyfsad bara för att visa honom.

Har du bara tecknat seriefigurer?
Förutom fantasy har jag även tecknat reklam.

Vad använder du för material när du tecknar?
När jag skissar använder jag vanligt kopieringspapper, 0,5 blyerts stiftpenna Pentel Graphgear 500 och suddit pentel Clic eraser 2. jag tuschar på kartongpapper Schollershammer 4 G med stålstiftpenna med Brausestift nr. 511 och med Higgins tusch Black Magic. Jag retuscherar med skalpell. Nu har jag precis skaffat en Wacompenna så att jag kan börja arbeta digitalt istället. Det är mycket mer ergonomiskt och man skonar därmed rygg och nacke eftersom man inte behöver sitta framåtlutad.

Vilken serieskapare är din inspirationskälla?
Tecknare som har influerat mig är Bernie Wrightson, Frank Frazetta, Rune Andreasson, Franquin, Wallace Wood,Daniel Branca mfl.

Hur kändes det att få en serie publicerad för första gången, och vilken var det?
Det var en serie om en robotframtidspolis i Svenska serier. Poängen var att polisen inte var en robot utan en människa eftersom maskiner aldrig kan ersätta människor. Jag lät min fru Maria stå modell för personen i roboten.

Hur lång tid tar det att teckna en Bamse-berättelse?
Jag har blivit mycket snabbare nu än 1990 när jag började teckna Bamse. Idag tar en sida ett par timmar att skissa och två tre timmar att tuscha. Detta beror mycket på hur komplicerad serien är, som t.ex. antal figurer per sida, inomhus eller utomhusmiljöer mm.

Beskriv ditt tillvägagångssätt när du ska teckna en Bamse-berättelse
Jag läser manuset ruta för ruta och skapar mig en inre bild av hur det ska se ut. När jag skissar försöker jag alltid tänka på vad figurerna tänker och känner, för att de ska bli levande. I början när jag var osäker på stilen arbetade jag mycket mer strikt och hämmat. Jag gjorde en grovskiss, vände på ljusbordet och gjorde en konstruktion, vände igen och gjorde en renritning som jag sedan slutligen tuschade. Idag har jag minimerat arbetsmomenten till att bara göra en grov skiss som jag sedan tuschar på. Dessutom har jag gått ner i format från A3 till A4.

Är det inte svårt att uttrycka allt man vill säga i en serieruta?
Inte nu längre.

Vilka är dina bästa tips till dem som vill bli serietecknare?
Lär genom att studera andra serietecknare, teckna sånt som du inte är bra på och försök vara lyhörd för kritik.

Snorre S Mathiessen

One Response to Elvis skapare under skalet

  1. Alafefleexy says:

    lasa hela bloggen ar ganska bra

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *