“Jag hatar att teckna butiksinredningar”

Här delar Krister Petersson med sig av sina bästa
tips kring serieskapandets ädla konst.

Krister petersson autografHur lång tid tar det att göra en vanlig 10-sidors Uti vår hage-serie?
Det tar cirka en månad att teckna ett 10-sidors UVH-avsnitt inklusive manus. Tiden kan variera något.

Hur har du lärt dig teckna så bra?
Hur blir man en bra tecknare? Ja, det är en stor fråga som inte är lätt att svara på kortfattat. Först och främst: Ett brinnande intresse för bilder och bildskapande. Jag har lärt mig väldigt mycket genom att studera hur andra tecknare löser olika problem, samtidigt bör man ha någon idé om vad man själv vill uttrycka med sina bilder. Det är mycket att lära sig: Komposition, form, ljus, perspektiv, anatomi, färglära m.m. Men är man ambitiös och äger förmågan att se vad man behöver förbättra så har man goda möjligheter att bli en skicklig tecknare. Ingen blir nånsin riktigt fullärd.

Varifrån får du idéer till serierna?
Jag får ofta den frågan. Många tror att skämttecknare och humorförfattare är nå’n sorts lustigkurrar som sprutar ur sej kvickheter i en aldrig sinande ström(Okej en del är roligare än andra) Jag tror mera att man utvecklar en slags observationsförmåga. Att kunna tolka impulser från omgivningen och locka fram humorn i situationen. Sen är det ju som bekant en subjektiv bedömning vad som är humor eller inte.

Vad använder du för material när du tecknar?
Jag skissar med en hård blyertspenna på elfenbenskartong (250g) och tuschar med en fiberspetspenna (0,3 eller 0,5) som jag snedskär spetsen på.

I vilket format tecknar du serierna?
Formatet på seriesidan är 20 x 30 cm som sedan förminskas till cirka 80% av originalstorleken.

Har du några andra serier som inspiration till dina egna?
“Sympatiska Filip” av Einar Lindbergh är en gammal favorit men jag har också hämtat mycket inspiration från gamla skämttecknare från förra sekelskiftet: Engström, O.A., Martin Nilsson, Anders Forsberg, m.fl. I Belgien och Frankrike har det även länge funnits en uppsjö av skickliga tecknare att inspireras av.

Vad tycker du, är det inte komplicerat att få in allt man vill ha i en serieruta på ett bra sätt?
Jo, men det handlar om planering. Jag skissar allting väldigt löst först för att se att allt får plats, framförallt pratbubblorna. Några streck eller enkla former brukar räcka för att få en överblick. Rutorna kan varieras i storlek och sen måste man naturligtvis överväga hur mycket man ska pressa in i en serieruta för att tillföra nåt till historien. Studera andra tecknade serier.

Alla som tecknar – i alla fall jag – tycker då och då att det är helt omöjligt att rita bra. Handen blir liksom inte perfekt och de där vecken på tröjärmen blir bara konstiga… Hur är det med dig, är det nått du tycker att du är dålig på att rita?
Jovisst. Det finns massor med saker jag är dålig på att teckna. Alla tecknare har nog sina svagheter. Butiksinredningar t.ex. hatar jag att rita. Mat, vissa djur m.m. När det gäller händer och klädveck har jag ett bra tips: en spegel. Titta på dej själv i olika positioner.

Vad är dina bästa tips till de som vill bli stora serietecknare/manusförfattare?
Det finns ingen given mall för hur man blir serietecknare/författare. En del har en medfödd begåvning, andra är rustade med en envis målmedvetenhet. Har man bara en passion för seriemediet och en tro på sina egna möjligheter kan nog säkert vem som helst bli serieskapare.

Testar du dina serier på familjen eller grannen eller så?
Ja, jag testar mina serier på familjemedlemmarna. Oftast för att diskutera nå’n textformulering eller utröna om någon överraskande komisk poäng avslöjas för tidigt.

Berättat för: Andreas Hansson

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *